انتقام خون حاج قاسم سلیمانی

shobahatdini

شبهات بروز دین اسلام

انتقام خون حاج قاسم سلیمانی

مهدی صیادی
shobahatdini شبهات بروز دین اسلام

انتقام خون حاج قاسم سلیمانی

 
 در این فضای خشم و کینه توزی ، آیه نازل شد تا جلوی افراط گری را بگیرد و مسلمانان را به اخلاق برگرداند . خداوند فرمود : انتقام باید در حد همان جنایت و بهمان اندازه باشد و  حق ندارید از ان تجاوز کنید و البته صبر و خویشتن داری بهتر است :
و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خیر للصابرین (سوره نحل ایه ۱۳۶) و پیامر فرمود : تحمل و صبر میکنم .
 
 و بدین وسیله نه فقط ان فضای ملتهب و انتقام جویانه که میتوانست زمینه اقدامات خلاف قاعده باشد  پایان یافت بلکه با دعوت به خویشتن داری ، ارامش به جامعه باز گشت. 
 
#خویشنداری_بجای_انتقام
 
 
#پاسخ
 
ما ماموریم که همواره دشمن ظالمین باشیم و سکوت کردن در برابر ظالمی که سکوت او را وقیح تر و گستاخ تر در ظلم کردن می کند ، روا نیست ، در برابر چنین ظالمی باید دست از سکوت کشید و انتقام گرفت .
 
علی علیه السلام فرمود ؛
 
«همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید»
 
 
نهج البلاغه نامه 47 
 
حضرت عیسی چنین وصیت می نمود ؛
 
« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که عزت شما از بین می رود»
 
معانی الاخبار ص196
 
 
 على عليه السلام فرمود ؛
 
« گذشت به همان اندازه كه شخص بزرگوار را درست مى‏ كند، شخص فرومايه را تباه مى‏ گرداند. »
 
کنزالفوائد ج 2 ص 182
 
و فرمود ؛
 
« [بدى يا خوبى را] به نيكى پاداش ده و از بدى درگذر، به شرط آن كه به دين لطمه‏ اى نزند يا در قدرت اسلام ضعفى پديد نياورد. »
 
غرر الحکم ح 4788
 
امام زين العابدين عليه السلام فرمود ؛
 
«  حق كسى كه به تو بدى كند، اين است كه از او درگذرى، ولى اگر دانستى كه گذشت از او زيانبار است، آن گاه انتقام بگير. خداوند تبارك و تعالى فرموده است: «بر كسانى كه پس از ستمى كه بر آنها رفته باشد انتقام مى ‏گيرند، ملامتى نيست».
 
میزان الحکمه ج 7 ص 466
 
کیست که نداند سکوت در برابر ظلم آمریکا در ترور سپبهد شهید سلیمانی ، موجب گستاخی بیشتر آنها و لطمه به مقاوت اسلامی و تضعیف مسلمین می شود ، این جا دیگر ، جای عفو و گذشت نیست ، بلکه جای انتقام و مقابله است ، چنان که خداوند می فرماید ؛
 
« و كسى كه بعد از مظلوم شدن يارى طلبد ( و انتقام گیرد) ايرادى بر او نيست »
 
شوری 41
 
آنچه که شبهه افکن به آن استناد کرد ، در رابطه با جنگ احد است ، که شرح جریان چنین است ؛
 
«  در آن هنگام كه چشم پيامبر  به بدن رشيد حمزه افتاد كه در خاك و خون غلتيده بود و دشمن سنگدل سينه و پهلوى او را شكافته و كبد (يا قلب) او را بيرون كشيده بود و گوش و بينى او را نيز قطع كرده بود. پيغمبر بسيار منقلب و ناراحت شد و بعد از حمد و سپاس الهى و شكايت به درگاه او فرمود: اگر من بر آنها غلبه يابم آنها را مُثله خواهم كرد» (و طبق روايت ديگرى فرمود: با هفتاد نفر از آنها همين معامله مى ‏كنم.) آيه  نازل شده، و دستور به عدم تعدى در مجازات داد و مسلمانان را دعوت به صبر نمود، بلافاصله پيامبر عرض كرد: «اصْبِرُ اصْبِرُ؛ خدايا صبر مى ‏كنم، صبر مى ‏كنم».
 
بحار الانوار ج 20 ص 63
 
آیه نازل شده ، آیه 126 نحل است که فرمود ؛
 
« هر گاه خواستید مجازات کنید ، تنها به مقداری که به شما تعدی شده کیفر دهید و اگر شکیبایی پیشه کنید ، اینکار برای شکیبایان بهتر است » 
 
پیامبر گرامی قصد مثله کردن و تکه تکه کردن بدن کفاری را داشت که حمزه سید الشهداء را شهید کرده بودند ، آیه نازل شد و گفت به همان اندازه که به شما تعدی شده تعدی کنید ، یعنی اگر آنان شما را کشتند ، شما هم بکشید ، اما حق تجاوز ندارید که مثلا دست به مثله بزنید ، چنان که شیخ مفید  نقل می کند که علی به امام #حسن علیهما السلام فرمود ؛
 
« از #مثله کردن قاتلم بپرهیز زیرا رسول خدا آن را مکروه می دانست حتی نسبت به یک سگ گزنده »
 
 
#الاختصاص ص150
 
بنابراین آیه مذکور تنها از تجاوز از حد و مثله کردن نهی می کند ، نه از اصل انتقام ، اگر چه در پایان آیه سخن از شکیبایی و عفو کردن به میان می آورد ، که پیامبر گرامی نیز فرمودند صبر می کنیم و در فتح مکه ، فرمان عفو عمومی را صادر کرد و حتی آنانی را که در قتل حمزه موثر بودند ، بخشید .
 
تفسیر نمونه ج 11 ص 458
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 16 دی 1398 | 20:53 | نویسنده : مهدی صیادی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.